Marchew

Marchewka to warzywo o charakterystycznym pomara艅czowym kolorze i s艂odkim smaku. Zawiera wiele cennych sk艂adnik贸w od偶ywczych, w tym witamin臋 A, C i K, b艂onnik oraz beta-karoten, kt贸ry odpowiada za kolor marchewki. Marchewki s膮 popularnym sk艂adnikiem zup, sa艂atek, sok贸w, a tak偶e mog膮 by膰 spo偶ywane na surowo lub gotowane jako samodzielna przek膮ska. Dzi臋ki swoim w艂a艣ciwo艣ciom od偶ywczym, marchewki maj膮 pozytywny wp艂yw na zdrowie, w tym na wzrok, uk艂ad odporno艣ciowy oraz trawienie.

Bulion drobiowy

Bulion drobiowy

Esencjonalny, wyrazisty i bogaty w smak, tradycyjny bulion drobiowy jest podstaw膮 wielu popularnych potraw. Mo偶na go wykorzysta膰 do przygotowania zup, zapiekanek lub da艅 z ry偶u.

  • czas przygotowania
    20 + 150 min
  • kalorie w porcji
    25 kcal
  • ilo艣膰 porcji
    6
  • 艁atwe w przygotowaniu
    艁atwe
Sos bolognese - sos bolo艅ski

Sos bolognese - sos bolo艅ski

Sos bolognese (sos bolo艅ski), znany r贸wnie偶 jako rag霉 alla bolognese, jest klasycznym w艂oskim sosem mi臋snym pochodz膮cym z regionu Emilia-Romania we W艂oszech. Jego pocz膮tki si臋gaj膮 daleko w przesz艂o艣膰 i s膮 zwi膮zane z kulinarnymi tradycjami tego regionu.

  • czas przygotowania
    20 + 120 min
  • kalorie w porcji
    340 kcal
  • ilo艣膰 porcji
    6
  • 艁atwe w przygotowaniu
    艁atwe

Marchewki

Spo偶ywanie marchewek przynosi liczne korzy艣ci dla zdrowia. Witamina A zawarta w marchewkach jest wa偶na dla zdrowia oczu, a tak偶e korzystnie wp艂ywa na wzrok w s艂abym o艣wietleniu. Marchewki zawieraj膮 r贸wnie偶 przeciwutleniacze, kt贸re pomagaj膮 w ochronie kom贸rek przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Ponadto, b艂onnik zawarty w marchewkach wspomaga trawienie i utrzymanie prawid艂owej wagi. Kr贸lik Bugs Bunny z pewno艣ci膮 powiedzia艂by wam, 偶e warto je je艣膰 :)

Przepisy z marchewkami

Marchewki maj膮 d艂ug膮 histori臋 uprawy i by艂y znane ju偶 w czasach staro偶ytnych. W przesz艂o艣ci, marchewki mia艂y r贸偶ne kszta艂ty i kolory, by艂y bia艂e, czerwone i fioletowe. Obecnie najbardziej popularne s膮 marchewki o pomara艅czowym kolorze, kt贸re zawieraj膮 du偶膮 ilo艣膰 beta-karotenu.

Marchewki s膮 wszechstronnym warzywem i mog膮 by膰 spo偶ywane na wiele sposob贸w:
  • surowe spo偶ycie - marchewki mo偶na je艣膰 surowe jako przek膮sk臋 lub dodatek do sa艂atek. Mo偶na je r贸wnie偶 kroi膰 na s艂upki lub plasterki i podawa膰 z hummusem lub innymi dipami
  • gotowanie - marchewki nadaj膮 si臋 doskonale do gotowania i duszenia. Mo偶na je dodawa膰 do zup, gulaszy, curry czy da艅 jednogarnkowych, nadaj膮c im s艂odki smak i konsystencj臋
  • pieczenie: Marchewki 艣wietnie sprawdzaj膮 si臋 w pieczeniu. Mo偶na je u偶y膰 do przygotowania pysznych ciast marchewkowych, muffin贸w, chleba marchewkowego czy plack贸w
  • sok - marchewki s膮 doskona艂ym sk艂adnikiem do wyciskania 艣wie偶ych sok贸w. Sok marchewkowy jest bogaty w witaminy i minera艂y i stanowi doskona艂e uzupe艂nienie zdrowej diety
  • konserwy - marchewki mo偶na r贸wnie偶 konserwowa膰 poprzez marynowanie lub kiszenie. Kiszone marchewki s膮 popularnym dodatkiem do kanapek, sa艂atek lub jako samodzielna przek膮ska
  • sa艂atki - marchewki dodaj膮 艣wie偶o艣ci i chrupko艣ci do r贸偶nych rodzaj贸w sa艂atek. Mo偶na je starte, pokrojone w cienkie paseczki lub ugotowane na parze
  • puree - marchewki mo偶na tak偶e przetwarza膰 w g艂adkie puree, kt贸re stanowi smaczn膮 i zdrow膮 alternatyw臋 dla tradycyjnych ziemniaczanych puree
  • dekoracje - marchewki mog膮 by膰 r贸wnie偶 wykorzystywane jako dekoracyjny element w kuchni. Mo偶na je kroi膰 w r贸偶ne kszta艂ty i wzory, aby ozdobi膰 dania i deserki

Najcz臋艣ciej zadawane pytania:

Marchewki s膮 bogate w beta-karoten, witamin臋 A, b艂onnik i inne sk艂adniki od偶ywcze. Pomagaj膮 w poprawie wzroku, wzmacniaj膮 uk艂ad immunologiczny, wspieraj膮 zdrowie sk贸ry, a tak偶e poprawiaj膮 jej kolor.

Tak, marchewki zawieraj膮 du偶e ilo艣ci beta-karotenu, kt贸ry jest przekszta艂cany w witamin臋 A w organizmie. Witamina A odgrywa kluczow膮 rol臋 w utrzymaniu dobrego wzroku.

Marchewki mo偶na je艣膰 surowe jako przek膮sk臋, dodawa膰 do sa艂atek, gotowa膰, piec, wyciska膰 sok lub dodawa膰 do r贸偶nych da艅.

Marchewki nie s膮 szczeg贸lnie bogate w witamin臋 C, ale nadal dostarczaj膮 pewnej ilo艣ci tej witaminy, kt贸ra wspiera uk艂ad odporno艣ciowy.

Marchewki mo偶na przechowywa膰 w lod贸wce przez oko艂o 2-3 tygodnie. Wa偶ne jest, aby usun膮膰 zielone wierzcho艂ki przed przechowywaniem.

Tak, marchewki s膮 niskokaloryczne. Jedna 艣redniej wielko艣ci marchewka zawiera oko艂o 25-30 kalorii.

Marchewki s膮 bogate w b艂onnik, co mo偶e przyczyni膰 si臋 do uczucia syto艣ci. Jednak sama konsumpcja marchewek nie spowoduje utraty wagi. Wa偶ne jest utrzymanie zr贸wnowa偶onej diety i aktywno艣ci fizycznej.

Marchewki s膮 stosunkowo niskie w indeksie glikemicznym, co oznacza, 偶e 鈥嬧媘og膮 mie膰 mniejszy wp艂yw na poziom cukru we krwi. Osoby z cukrzyc膮 mog膮 spo偶ywa膰 marchewki w umiarkowanych ilo艣ciach jako cz臋艣膰 zr贸wnowa偶onej diety.

Marchewki s膮 bogate w antyoksydanty i b艂onnik, kt贸re mog膮 wspomaga膰 zdrowie serca poprzez obni偶enie poziomu cholesterolu.

100 gram marchwii dostarcza oko艂o 27 kcal.